Luni, 9 decembrie, compania aeriană de stat TAROM a anulat zborurile spre Belgrad, Budapesta și Chișinău, în timp ce alte cinci curse au fost marcate de întârzieri semnificative. Printre zborurile afectate se numără cele spre Iași, Paris, Amsterdam, Atena și Oradea. Reprezentanții companiei au indicat că factorii principali care au generat aceste disfuncționalități sunt condițiile meteorologice de iarnă, alături de problemele tehnice ale flotei.
Iarna complică operarea pe aeroporturile europene
Potrivit unui răspuns oficial oferit către Libertatea, TAROM a explicat că „operarea în condiții de iarnă pe aeroporturile din Europa poate cauza întârzieri în lanț și, împreună cu aspectele legate de disponibilitatea tehnică a flotei, pot determina ajustări ale programului de zbor, inclusiv anulări.”
Compania subliniază că siguranța pasagerilor și a echipajelor reprezintă prioritatea principală, toate modificările fiind gestionate în conformitate cu reglementările internaționale. Cu toate acestea, pentru pasagerii afectați de aceste perturbări, situația reprezintă o sursă majoră de frustrare.
Măsuri pentru pasagerii afectați
TAROM a transmis scuze oficiale pentru neplăcerile cauzate și a dat asigurări că toți pasagerii afectați sunt informați și rerutați, atunci când este posibil, pe alte curse. De asemenea, compania promite acordarea de despăgubiri în conformitate cu legislația europeană. Aceste drepturi includ asistență la sol, mese, băuturi și, în unele cazuri, cazare într-un hotel pentru pasagerii care trebuie să âși amâne călătoriile.
Cu toate acestea, pentru mulți dintre pasageri, aceste măsuri nu compensează în totalitate impactul asupra planurilor de călătorie. Mihai Popescu, un pasager afectat de anularea cursei spre Budapesta, a declarat: „Aveam o Ȟedință importantă la care nu am mai putut ajunge. Deși am primit o rerutare pentru a doua zi, dauna este deja făcută. Este frustrant că astfel de probleme par să fie frecvente la TAROM.”
Probleme financiare și tehnice la TAROM
Anulările și întârzierile vin într-un context economic dificil pentru compania aeriană națională. TAROM nu a mai înregistrat profit din 2007, iar datoriile acumulate până în vara anului 2024 au ajuns la 22 de milioane de euro față de statul român. Această situație financiară precarie limitează capacitatea companiei de a investi în modernizarea flotei și de a menține avioanele existente în stare optimă.
Flota TAROM, formată din aeronave de diferite tipuri și vârste, necesită o întreținere constantă și costisitoare. Problema disponibilității tehnice, invocată drept una dintre cauzele întârzierilor și anulărilor recente, este accentuată de lipsa resurselor financiare suficiente pentru reparații rapide și eficiente.
Efecte asupra imaginii companiei
Problemele repetate de operare au avut un impact negativ asupra imaginii TAROM. Pasagerii reclamă frecvent întârzieri, anulări neașteptate și lipsa unei comunicări eficiente din partea companiei. Pe rețelele sociale, multe persoane și-au exprimat nemulțumirea, considerând că astfel de incidente subminează încrederea în operatorul național.
Pe lângă criticile venite din partea clienților, experții din industrie atrag atenția asupra faptului că TAROM riscă să piardă teren în fața concurenței internaționale. Companii low-cost precum Wizz Air sau Ryanair, care operează pe rute similare, oferă de multe ori alternative mai accesibile și mai fiabile pentru pasagerii din regiune.
Necesitatea unui plan de redresare
În fața acestor provocări, viitorul TAROM depinde de implementarea unui plan de redresare eficient. Statul român, în calitate de acționar majoritar, a încercat să susțină compania prin diverse ajutoare financiare și proiecte de restructurare, dar rezultatele sunt, până acum, limitate. Modernizarea flotei, optimizarea rutelor și creșterea eficienței operaționale sunt elemente esențiale pentru a asigura viabilitatea pe termen lung a companiei.
De asemenea, într-un context global marcat de creșterea prețurilor la combustibil și cerințele stricte de mediu, TAROM trebuie să găsească soluții pentru a-și reduce costurile și a deveni mai competitiv. Parteneriatele strategice cu alte companii aeriene sau atragerea de investitori privați ar putea reprezenta pași importanți în acest sens.
Incidentele din 9 decembrie subliniază complexitatea problemelor cu care se confruntă TAROM, o companie prinsă între provocările operative imediate și dificultățile strategice pe termen lung. Deși compania continuă să opereze cu obiectivul declarat de a asigura siguranța pasagerilor, pasul următor trebuie să fie o transformare profundă pentru a-și recâștiga poziția de lider pe piața românească și în Europa de Est.
Pe termen scurt, prioritatea trebuie să fie recăpătarea încă nuțății clienților afectați de disfuncționalitățile recente. Pe termen lung, viitorul TAROM depinde de capacitatea sa de a-și reforma modelul de afaceri și de a demonstra că poate concura într-o industrie din ce într-o ce mai dinamică.