Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației (MDLPA) a decis retragerea, din procedura de transparență, a proiectului de Hotărâre a Guvernului privind metodologia de elaborare a regulilor de acces, a modului de aplicare a tarifelor și a excepțiilor aferente zonelor cu nivel scăzut de emisii (ZNSE). Decizia vine în urma necesității unor consultări mai ample cu partenerii din cadrul Coaliției de Guvernare, reprezentanții structurilor asociative ale autorităților administrației publice locale, ai mediului de afaceri și ai societății civile.
Contextul proiectului
Proiectul, inițiat pe 26 iulie, urmărește aplicarea prevederilor Legii nr. 155/2023 privind mobilitatea urbană durabilă. Această lege, adoptată de Parlament și publicată în Monitorul Oficial pe 31 mai 2023, stipulează că în termen de șase luni de la intrarea sa în vigoare, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor și Ministerul Transporturilor și Infrastructurii trebuie să elaboreze metodologia pentru ZNSE, care ulterior să fie aprobată prin hotărâre de guvern.
Legea nr. 155/2023 este un element crucial al Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR), fiind jalonul nr. 288. Aceasta prevede obligativitatea autorităților publice locale de a crea mecanismul de adoptare a zonelor cu emisii scăzute. Metodologia propusă de MDLPA este una dintre măsurile incluse în Comitetul Interministerial privind Schimbările Climatice (CISC), având prioritate legislativă nr. 43 pentru anul 2024.
Proiectul elaborat de MDLPA în colaborare cu Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor, Ministerul Transporturilor și Ministerul Afacerilor Interne, prin Registrul Auto Român, propune o abordare unitară la nivel național. Acesta stabilește criteriile și etapele necesare pentru implementarea ZNSE, oferind în același timp flexibilitate autorităților publice locale.
Autoritățile locale vor avea libertatea de a decide localizarea și dimensiunea zonelor cu emisii scăzute, clasele de vehicule cu acces nerestricționat și modul de aplicare a restricțiilor sau tarifelor. Astfel, accesul în aceste zone va fi condiționat de un tarif stabilit local, fără a impune costuri suplimentare pentru posesorii de vehicule non-euro care nu intră în astfel de zone.
Pentru a facilita tranziția, se instituie o perioadă de acomodare de un an, ceea ce înseamnă că prevederile Legii nr. 155/2023 și ale proiectului de hotărâre de guvern vor intra în vigoare pe 31 mai 2026.
România se confruntă cu un risc de infringement din cauza calității deficitare a aerului în mai multe zone urbane, unde nivelul de poluare depășește media europeană. MDLPA subliniază că măsura este esențială pentru îmbunătățirea calității aerului, crearea de spații de relaxare și decongestionarea traficului în aglomerările urbane, fără a compromite mobilitatea regională.