„Rabla” 2025
Evenimente Finanțări

Programul „Rabla” 2025: Cum afectează noile modificări procesul de obținere a tichetelor?

Una dintre cele mai notabile schimbări anunțate este eliminarea intermediarilor, mai exact a dealerilor auto. În trecut, cei care voiau să beneficieze de Programul „Rabla” erau obligați să apeleze la un dealer pentru a obține tichetul de reducere. Începând cu acest an, fiecare cetățean va putea să își genereze singur voucherul pentru a putea beneficia de reducerea oferită de stat, simplificând astfel procesul de înscriere în program. Este o măsură care vizează eficientizarea și creșterea transparenței procesului de obținere a tichetului.

Ministrul Mediului, Mircea Fechet, a explicat că această schimbare face parte dintr-o serie de măsuri care vizează îmbunătățirea accesului cetățenilor la program. „Bineînțeles că industria, dealerii și până la urmă toată lumea și-ar dori o valoare cât mai mare a ecotichetului. Încercăm să dăm cetățenilor posibilitatea de a se înscrie, să nu mai aștepte ca acest lucru să fie făcut de un dealer, este o chestiune pe care o testăm anul acesta”, a declarat ministrul.

Ecotichetul pentru mașinile electrice rămâne la 5.000 de euro

În ceea ce privește valoarea tichetelor, pentru mașinile electrice, aceasta rămâne neschimbată față de anul trecut, respectiv 5.000 de euro. Deși reprezentanții industriei auto au exprimat nemulțumiri legate de valoarea mică a voucherului, susținând că acest aspect ar fi o cauză importantă a scăderii vânzărilor de vehicule electrice, autoritățile nu au anunțat încă majorarea acestei sume. Reprezentanții industriei consideră că pentru a stimula achizițiile de vehicule electrice și pentru a răspunde provocărilor legate de costurile ridicate ale acestora, valoarea tichetului ar trebui să fie mai mare.

Un alt aspect important este eliminarea „ecobonusurilor” care se acordau anterior pentru achiziționarea de autovehicule mai puțin poluante, cum ar fi mașinile hibride sau cele cu emisii scăzute. Ministrul Mediului a declarat că acest lucru face parte din strategia de a încuraja achiziția de vehicule complet electrice, care sunt mult mai prietenoase cu mediul.

Programul „Rabla” se va derula pe tot parcursul anului

O altă schimbare importantă vizează calendarul derulării programului. Spre deosebire de anii anteriori, când existau două sesiuni de înscriere – una în primăvară și alta în toamnă – începând din acest an programul va fi continuu, până la epuizarea fondurilor disponibile. Astfel, cetățenii care vor să își caseze autoturismele și să își cumpere unele noi nu vor mai fi nevoiți să aștepte deschiderea unui nou termen de înscriere, iar programul va continua până când fondurile vor fi consumate.

Bugetul pentru acest an este estimat la 1,3 miliarde de lei, sumă care ar trebui să sprijine în continuare tranziția către un parc auto mai ecologic. Acesta va permite, conform autorităților, casarea a unui număr semnificativ de autoturisme uzate și înlocuirea lor cu vehicule mai ecologice, cum sunt cele hibride și electrice.

Eliminarea treptată a mașinilor diesel

În același timp, autoritățile doresc o schimbare semnificativă a parcului auto din România, prin eliminarea treptată a autoturismelor diesel. Într-un context în care poluarea atmosferică a devenit o problemă majoră în marile orașe, ministrul Fechet susține că programul Rabla ar trebui să sprijine achiziția de vehicule mai puțin poluante. „Întregul program trebuie să contribuie la reducerea poluării și la sprijinirea unui mediu mai curat, iar mașinile diesel, cu emisii ridicate, nu se mai potrivesc cu obiectivele noastre de mediu”, a adăugat ministrul.

Istoricul Programului „Rabla”

Programul „Rabla” a fost lansat în 2005 și, de atunci, a avut un impact semnificativ asupra parcului auto din România. Până în prezent, peste un milion de mașini vechi au fost casate prin Rabla Clasic, iar peste 600.000 de autoturisme noi au fost achiziționate, contribuind astfel la înnoirea parcului auto național. Începând din 2016, prin lansarea programului Rabla Plus, au fost scoase din circulație alte 50.000 de mașini vechi, iar în locul acestora au fost cumpărate aproape 60.000 de autovehicule hibride și electrice.

Aceste schimbări majore ale Programului „Rabla” vin în contextul în care România își propune să îndeplinească angajamentele de reducere a emisiilor de carbon și să sprijine tranziția la un transport mai sustenabil. Desigur, implementarea acestora va depinde de succesul cu care cetățenii vor adopta noile reguli și de măsura în care fondurile vor fi suficiente pentru a sprijini întreaga tranziție.

Rămâne de văzut cum vor reacționa românii la aceste modificări și cât de mult va reuși Programul „Rabla” să sprijine achiziția de vehicule electrice în România, într-o perioadă în care industria auto este într-o continuă schimbare.

S-ar putea să-ți placă și...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *